Steenwijker vishandel

Vis en gezondheid

Als je zwanger bent

Als je zwanger bent, heeft het eten van vis gezondheidsvoordelen voor jou én je kindje. Voor je kindje omdat het eten van vis zorgt voor een betere ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel. Voor jou omdat het eten van vis beschermt tegen hart- en vaatziekten. Dit is bevestigd in een gepubliceerd rapport van de Europese voedselveiligheidsautoriteit (EFSA).

Vanwege de gezondheidsvoordelen geeft het Voedingscentrum het advies om 2 keer per week vis te eten, waarvan 1 keer vette vis, zoals zalm, makreel en haring. Dit advies geldt ook voor zwangere vrouwen. Wel zijn er sommige soorten vis die je beter kunt mijden als je zwanger bent.

De positieve effecten worden alleen gevonden bij het eten van vis, en nkiet bij het slikken van capsules met vetzuren (omega-3).

Speciale adviezen

Uit voorzorg adviseert het voedingscentrum zwangere vrouwen niet vaker dan 2 keer per week vette vis te eten. Ook adviseert ze voor de zekerheid geen roofvis te eten zoals snoek, snoekbaars, wilde paling, tonijn en koningsmakreel. In deze vissoorten zitten over het algemeen iets meer dioxines en zware metalen. .... Met het eten van 2 porties vis per week haal je de maximale gezondheidswinst binnen en heb je geen risico's.


Listeria bacterie

Eet geen kant- en klare voorverpakte vis. Ondanks dat deze verpakkingen er voor zorgen dat de inhoud lang houdbaar is kan de listeria bacterie zich ook bij 4 graden Celsius vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden.

Vis gezonder voor bloeddruk dan supplement

Omega-3-vetzuren uit vis zijn beter voor een gezonde bloeddruk, dan de vetzuren uit een visolie-supplement. Dat blijkt uit onderzoek van onder andere de University of Pennsylvania.

De onderzoekers hebben in muizen gekeken hoe de omega-3-vetzuren nu eigenlijk werken in het lichaam. Het visvetzuur DHA verlaagt de bloeddruk door de vasodilatatie (verwijding van de bloedvaten) te beïnvloeden.

Door ionkanalen te activeren, worden ionen als natrium, kalium en calcium sneller in en uit de spiercellen van de vaten gelaten waardoor de bloeddruk in het vat optimaal blijft.

Natuurlijk

Opvallend was dat kunstmatig DHA in supplementen deze ionkanalen niet activeert; alleen natuurlijk DHA lijkt dus de bloeddruk te verlagen.

Het onderzoek benadrukt het belang van het eten van vette vis. Ook moet er volgens de onderzoekers kritisch gekeken worden naar het soort omega-3-vetzuren in visoliesupplementen. De resultaten van het onderzoek verscheen in twee artikelen in het tijdschrift Proceedings of the National Acadamy of Sciences.


Copyright Steenwijker Vishandel © 2016. Alle Rechten Voorbehouden